sobota 12. května 2012

Pavlova


Tento lehký úžasný dezert budu mít vždy spojen se svým pobytem na Novém Zélandu. Je to totiž jejich národní dezert, i když se o původ vedou pře mezi Novým Zélandem a Austrálií. Byl prý vytvořen na počest ruské baletky Anny Pavlovy a měl by být "as light as Pavlova", tedy tak lehký jako Pavlova nebo tančit lehce jako Pavlova.
Jeho základ tvoří sněhové pláty, křupavé na povrhu a lehké a měkké uvnitř. Pak stačí jen doplnit libovolným ovocem a šlehačkou a je hotovo. Dokonalé a přitom tak jednoduché.

Pro můj první pokus jsem zvolila recept z kuchařky Dezerty a cukroví od Mary Berry, kterou, jen tak mimochodem, zbožňuju. Doma ji měla moje mamka už od mého dětství, ještě v době, kdy jsme o pojmech tiramisu, baklava a podobně neměli ani ponětí a většina surovin pro nás byla tak nedostupná jako banány v létě. Až před několika lety jsem si jí u mamky znovu všimla a, k mamčině veliké nelibosti, zabavila a od té do doby už mi byla několikát skvělým pomocníkem při mých kuchařských pokusech.

Ingredience:
  • 3 bílky
  • 175g cukru krupice
  • 1 lžíce vinného octa
  • 1 lžíce škrobové moučky
  • 5 plodů kiwi
  • 300 ml smetany ke šlehání

Stejně jako v receptu z kuchařky, i já jsem použila kiwi, už jen proto, že pro přípravu novozélandského národního dezertu prostě snad není lepší volby. Ale stejně tak jde použít i jiné měkké ovoce, což můžu dokumentovat i tím, že od pravých "kiwies", jak sebe sama novozélanďané nazývají, jsem Pavlovu měla s jahodami, lesními plody, ale s plody kiwi nikdy.

Postup:
Na plech položíme pečící papír a s pomocí talíře si na něj vyznačíme kruh o průměru 20 cm. Troubu předehřejeme na 150°C. V míse ušleháme sníh z bílků a postupně po lžících přidáváme cukr, každou dávku důkladně zašleháme. Vinný ocet smícháme se škrobovou moučkou a přidáme do sněhu s poslední lžící cuku. Vyšlehanou hmotu rozetřeme na pečící papír, okraje ponecháme o něco vyšší než střed. Vložíme do středu trouby, snížíme teplotu na 140°C a pečeme 1 hodinu nebo dokud lehce nezrůžoví.
Vypneme toubu a necháme dezert uvnitř dokud úplně nevystydne. Pak z něj opatrně odstraníme papír na pečení a položíme na plochý tác. Kiwi nakrájíme na tenké plátky. Smetanu ušleháme na pevnou šlehačku.
Před podáváním:
Dvěma třetinami šlehačky naplníme sněhový korpus. Několik plátků kiwi si necháme stanou, ostatní rozložíme na šlehačku. Navrch doprostřed dáme zbytek šlehačky a zbývající ovoce.




Pavlovu na následující fotce jsem už ale nedělala já, jen jsem měla tu čest ji ochutnat a nikdy na to nezapomenu, stejně tak jako na celou večeři, která tomuto nádhernému dezertu předcházela. Pravá Pavlova od pravých kiwies v Blenheimu na jižním ostrově Nového Zélandu. Snad se tam ještě někdy vrátím.




Žádné komentáře:

Okomentovat